Tänkte skriva en histora för gammla tiders skull.

Kvällen börjar med att herr G och jag sitter och diskuterar och jämför helgens bravader.
Då jag hade befunnit mig i en annan stad och levt ett leverne som bara de yttersta av studerande klarar av med alkohol och sena nätter med småprat in på de allra minsta timmarna. För att sedan vakna någon timme senare och vandra iväg för att se både domkyrkor och museer i denna nya stad. Kultur är av yttersta vikt för sådana som mig förstår ni, utan kultur kan man inte festa.
Medan herr G hade varigt kvar och undersökt lekamen hos mer eller mindre renpresentabla kvinnor.
Mitt under en diskussion om det politiska läget i Kirgizistan och om deras nya ledare kommer att stå sig speciellt länge nu när landet är så oroligt, så avbryter han mig och brister ut:
-Man borde skaffa en säck. En stor jävla säck.
Jag höjer på ena ögonbrynet och får en undrande min.
Han låtsas inte om mig utan fortsätter.
-En stor jävla säck som man borde fylla med fisk. Och ål, inte glömma ålen!
- Varför ska du skaffa en stor säck med ål?! Frågar jag honom men en lätt ton av sarkasm i rösten.
- Och fisk, ål och fisk, efter du har skaffat säcken och fisken och ålen så placerar du den mitt på torget och lägger längs ner i säcken en laddning med dynamit.
Jag började nästa bli upprörd över hans helt osammanhängande pladder om fiskar och dynamit och frågade honom med en irriterad ton:
- Varför ska du då med detta till? Tänker du samla alla som bor i stan på torget för att sedan spränga ett hundratal kilo fisk över dem?
-Precis! Sa han med en överlägsen stämma och följde sedan upp med.
"Om jag gör det så kommer jag att bli känd över hela Åland!" hans leende gick nu från öra till öra.
- Frågan kvarstår, Vad ska du göra det för ? Vad kommer du att tjäna på att täcka ett par tusen pers med rutten fisk? Det är väl inget att bli känd över? Du kommer att bli kallad fisksprängaren i all tid fram över?!
Hans leende försvann helt från hans ansikte och han tog ett djupt bloss av cigaretten samtidigt som han lutade sig fram och sa med en djup röst.
- Jag sa aldrig att den skulle vara rutten.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till utan är på väg att resa mig upp i protest då han fortsätter.
-För du förstår att om jag spränger upp hundra kilo fisk över en ansenlig mängd människor så kommer jag att bli känd över hela ön. Med det tillfälliga kändisskapet så kommer jag att bli störst på Åland i säg 6 månader? Vad händer under dessa kommande 6 månaderna?
Jag ser frågande på honom och svarar att jag inte har en aning.
-Jo du förstår att det är val om ett par månader. Om jag ställer upp i det valet kommer jag att få mycket röster. Då folk på den här ön inte har någon aning om vem de ska rösta på utan de röstar på hantverkare av misslyckad natur och på den av dem som skriker högst!
Jag kommer att ha skrikigt högst, jag har ju faktiskt sprängt upp hundra kilo fisk?! Och efter att jag har kommit in lagtinget så kommer jag att avnjuta min nya kändiskap som politiker och dess lön med att stöta på mer respektabla kvinnor än av de slag jag får nu! Och då kan jag känna att jag lever ett bra liv och kan slappna av, en bra lön med passlig kändiskap och kvinnor!
Jag sitter helt förbluffad men lyckas stamma fram
- Låt oss skaffa en säck. En stor jävla säck.
Kvällen börjar med att herr G och jag sitter och diskuterar och jämför helgens bravader.
Då jag hade befunnit mig i en annan stad och levt ett leverne som bara de yttersta av studerande klarar av med alkohol och sena nätter med småprat in på de allra minsta timmarna. För att sedan vakna någon timme senare och vandra iväg för att se både domkyrkor och museer i denna nya stad. Kultur är av yttersta vikt för sådana som mig förstår ni, utan kultur kan man inte festa.
Medan herr G hade varigt kvar och undersökt lekamen hos mer eller mindre renpresentabla kvinnor.
Mitt under en diskussion om det politiska läget i Kirgizistan och om deras nya ledare kommer att stå sig speciellt länge nu när landet är så oroligt, så avbryter han mig och brister ut:
-Man borde skaffa en säck. En stor jävla säck.
Jag höjer på ena ögonbrynet och får en undrande min.
Han låtsas inte om mig utan fortsätter.
-En stor jävla säck som man borde fylla med fisk. Och ål, inte glömma ålen!
- Varför ska du skaffa en stor säck med ål?! Frågar jag honom men en lätt ton av sarkasm i rösten.
- Och fisk, ål och fisk, efter du har skaffat säcken och fisken och ålen så placerar du den mitt på torget och lägger längs ner i säcken en laddning med dynamit.
Jag började nästa bli upprörd över hans helt osammanhängande pladder om fiskar och dynamit och frågade honom med en irriterad ton:
- Varför ska du då med detta till? Tänker du samla alla som bor i stan på torget för att sedan spränga ett hundratal kilo fisk över dem?
-Precis! Sa han med en överlägsen stämma och följde sedan upp med.
"Om jag gör det så kommer jag att bli känd över hela Åland!" hans leende gick nu från öra till öra.
- Frågan kvarstår, Vad ska du göra det för ? Vad kommer du att tjäna på att täcka ett par tusen pers med rutten fisk? Det är väl inget att bli känd över? Du kommer att bli kallad fisksprängaren i all tid fram över?!
Hans leende försvann helt från hans ansikte och han tog ett djupt bloss av cigaretten samtidigt som han lutade sig fram och sa med en djup röst.
- Jag sa aldrig att den skulle vara rutten.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till utan är på väg att resa mig upp i protest då han fortsätter.
-För du förstår att om jag spränger upp hundra kilo fisk över en ansenlig mängd människor så kommer jag att bli känd över hela ön. Med det tillfälliga kändisskapet så kommer jag att bli störst på Åland i säg 6 månader? Vad händer under dessa kommande 6 månaderna?
Jag ser frågande på honom och svarar att jag inte har en aning.
-Jo du förstår att det är val om ett par månader. Om jag ställer upp i det valet kommer jag att få mycket röster. Då folk på den här ön inte har någon aning om vem de ska rösta på utan de röstar på hantverkare av misslyckad natur och på den av dem som skriker högst!
Jag kommer att ha skrikigt högst, jag har ju faktiskt sprängt upp hundra kilo fisk?! Och efter att jag har kommit in lagtinget så kommer jag att avnjuta min nya kändiskap som politiker och dess lön med att stöta på mer respektabla kvinnor än av de slag jag får nu! Och då kan jag känna att jag lever ett bra liv och kan slappna av, en bra lön med passlig kändiskap och kvinnor!
Jag sitter helt förbluffad men lyckas stamma fram
- Låt oss skaffa en säck. En stor jävla säck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0